الجمعة، مارس 21، 2008

علم محبوب في بلده

مشهد شائع جدا في الولايات المتحدة أن تجد العلم الأمريكي معلقاً على البيوت والسيارات. يضعه مواطنون عاديون كتعبير شخصي عن الولاء والحب لوطنهم. منذ أيام قلائل سألني أخي، الذي يقضي معي هنا بضعة أشهر، حينما رأى أحد هذه الأعلام إن كان هذا بيت مسؤل مثلاً. ففي الوعي المصري المعاصر لا يقوم "مواطن طبيعي" بتعليق العلم المصري في أي مكان! وعلاقة المصري بالعلم تنتهي غالباً بعد انتهاء زمن تحية العلم في طابور الصباح المدرسي. وربما يطفو العلم فجأة في الشوارع في احتفالات هستيرية بعد فوز المنتخب المصري بكأس مش عارف ايه (ما ليش في الكورة خالص). ثم يختفي فجأة كما ظهر فجأة. يا ترى ما سبب فتور العلاقة بين المصري وعلم بلده؟

هناك 4 تعليقات:

Rain_Drops يقول...

العلم المصري كان بيتباع في الشوارع و الميادين بأسعار خيالية مش ممكن تصدقها من شهر واحد بس أيام كاس الأمم ، بس حتى بعد البطولة و بعد ما عكشنا الكاس لسه من كام يوم شايف ولد صغير ماشي في الشارع بالعلم و هو فرحان ، يمكن علاقتنا مع العلم تكون تطورت فعلا لأكتر من كاس أفريقيا ، مين يعرف !

Mohamed Shedou محمد شدو يقول...

يا محمود ده عشان الواد لسه صغير بس
:)

alshared يقول...

أصل العلم بيرمز للدوله وعدم أهتمامنا بالعلم وفي بعض الاحيان التريقه عليه ده أصلا لأننا حاسيين أن الدوله مش معبرانا وعلي كانها دولة حد تاني وبعدين أنتا متخيل الكم الرهيب من الانكسارات اللي عاشها البني أدم اللي عايش في البلد دي وده بيفسر الاقبال الشديد علي العلم مع أي فرحه أو أنتصار بنعيشه


أول مره أزور المدونه دي
وأن شاء الله مش هاتكون الاخيره

تحياتي

Mohamed Shedou محمد شدو يقول...

الشارد

تمام كده يا شارد
السبب اننا مش حاسين انها بلدنا اساسا
حاسين بالقهر
مش واخدين حقنا
فيه انفصال بين المصري وبين العلم بتاعه لان العلم بيرمز للدولة ككيان سياسي رسمي

واتمنى طبعا نشوفك على طول في هذه المدونة
انا ليا قرايب برضه في كفر الشيخ عندكم
:)

تابع جديد المدونة على بريدك الالكتروني

أرشيف المدونة

مرحباً بالزائرين