الأربعاء، ديسمبر 05، 2007

رباعية طبية

يظهر اني في "مود" الرباعيات لسبب ما. فبعد الرباعية التي ألفتها منذ أيام ونشرتها ها هنا فور تأليفها، قررت ليلة أمس أن أجرب حظي الإلهامي مع رباعية جديدة، تعبر عن همي الحالي بما أقرأ. والرباعية تعبر عن رأي مهم أجد في نفسي ميلاً شديداً إليه، وهو أن معظم أمراض الناس إنما اتخذت من أجسادهم ونفوسهم مستقراً لما أثقل هذه الأجسام من سموم متراكمة. والمشكلة عادة أن الإنسان يبتلع أنواعاً من السموم، في طعامه وشرابه، ويتنفس هواء ملوثاً وتدخل إلى بدنه السموم ليل نهار. هذا هو الجانب الأول من المشكلة، وهو زيادة حجم الوارد من السموم. والجانب الآخر لها هو ضعف آليات التخلص من هذه السموم عند الناس. وقد يتخلص كثير من الناس من جل متاعبهم الصحية لو عملوا فقط على تنظيف بدنهم من هذه التراكمات القاتلة. ولهذا حديث متصل بإذن الله. والرباعية تعبير سريع عن هذا الأمر، ولكن كان لابد من مقدمة تشرح الباعث والغرض منها. أما ما ورد من ذكر للروح فيها، فلأن ثقل الجسد تحت حمل السموم يثقل معه النفس والعزم، ولا عجب من انتشار الهم والاكتئاب في نفوس الناس!

جسمك تقيل، وعقلك بتغلوش عليه الغيوم
عزمك عليل، واقع من زمن مش قادر يقوم
تقوم ازاي وحمل الروح والجسد
تقل يا صاحبي تحت أنواع السموم

هناك تعليقان (2):

Rain_Drops يقول...

يا عم انت بعد ما هربت من السموم بكل أنواعها و سبتنا غرقانين فيها جاي تعايرنا ، فين السموم دي اللي عندك ؟ هما استوردو يوسف والي بعد ما مبارك كرشه ولا ايه ؟

Mohamed Shedou محمد شدو يقول...

السموم هنا اقل من مصر طبعا
لكن العصر الحديث عموما وطريقة تجهيز انواع كتير من الاكل اللي بيتباع في السوبر ماركت في كل مكان بتخلي فيه مواد كيماوية سامة
عشان كده فيه اتجاه دلوقتي للاكل المزروع عضويا يعني بدون استخدام كيماويات
زي زمان يعني
اهل القرن العشرين هم ضحايا الاتجاهات دي لان قبل كده كان الانسان بياكل اكل طبيعي

غير ان فيه وسائل بقى ممكن الفرد يعملها يا محمود تساعد جسمه على التخلص من السموم بشكل أكبر وكلها حاجات بسيطة

تابع جديد المدونة على بريدك الالكتروني

أرشيف المدونة

مرحباً بالزائرين